Skip to main content

অসমীয়া ভূচিত্ৰাৱলী


---চন্দ্ৰমা দুৱৰী বৰগোহাঞি---

২০১৮ চনৰ ৪ ফেব্ৰুৱাৰীৰ দেওবৰীয়া বিচিত্ৰাত ৰবেন্দ্ৰ কুমাৰ দাসদেৱৰ ভূচিত্ৰাৱলীৰ বৰ্ণনাই আমাকো লৈ গ'ল দূৰ অতীতৰ তৃতীয় চতুৰ্থ পঞ্চম শ্ৰেণীত অঁকা আমাৰ চিৰচেনেহী জন্মভূমি অসমৰ মানচিত্ৰখনলৈ। ১৯৬৭ চনত যেতিয়া ৩য় শ্ৰেণীৰ বৃত্তি পৰীক্ষা দিবলৈ বাচনিভুক্ত হলো, ভূগোল বিষয়ত নিজ জিলাৰ এখন মেপ আঁকি জিলাৰ সদৰ ঠাই, নদী আদি বহুৱাবলৈ আহিছিল। তাৰ পাছত অসমৰ মেপ খন আকিবলৈ আমাক শ্ৰ্দ্ধাৰ গগন চেতিয়া ছাৰে শিকাইছিল। দাসদেৱে কোৱাৰ দৰে প্ৰথমে মেপখনৰ চাৰিসীমা জুখি স্কেলৰ সহায়ত সমান সমান জোখত বৰ্গক্ষেত্ৰ  আঁচ দি মেপখন আঁকিবলৈ শিকাইছিল। তাৰপাছত জিলাৰ সদৰ ঠাই, তেলৰ পুঙ থকা ঠাই, নদী আদি বহুৱাবলৈ দেখুৱাই দিয়ে। বিদ্যালয়ত থকা অসমীয়া ভূচিত্ৰাৱলীখনৰ পৰা ছাৰে মেপত থকা জিলাৰ সদৰ ঠাই, উত্তৰবাহিনী-দক্ষিণবাহিনী নদীবোৰ, তেল শোধনাগাৰ থকা ঠাইৰ নামসমূহ লিখি মেপত বহুৱাই আনিবলৈ দিয়ে। ঘৰত আহি ককাইদেউহঁতক খাটনি ধৰোঁ ভূচিত্ৰাৱলী এখন লাগে নিজাকৈ। ককাইদেউ বাইদেউহঁতৰ ভূচিত্ৰাৱলী বিলাক সিহঁতক দৰকাৰ হোৱাৰ বাবে দেউতাই নতুনকৈ মোক এখন ভূচিত্ৰাৱলী কিনি দিছিল। বিদ্যালয়লৈ আনিলে ভূগোল পিৰিয়ডত আটাইয়ে লগ হৈ ভূচিত্ৰাৱলীখনত ঠাইবিলাক বিচাৰি বিচাৰি মেপত বহুৱাওঁ। সেই তেতিয়াৰ পৰাই ভূগোল বিষয়ৰ প্ৰতি মোৰ ৰাপ বেছি। ক্ৰমান্বয়ে ওপৰ শ্ৰেণীলৈ প্ৰমোচন পাই মেট্ৰিক দিয়ালৈকে সেই একেখন ভূচিত্ৰাৱলীকে ব্যৱহাৰ কৰিছিলোঁ। ধুনীয়াকৈ মুগাৰ কাগজৰ চামৰা লগাই ভূচিত্ৰাৱলীখনৰ ওপৰত ডাঙৰকৈ এটা টিকট লগাই নাম, শ্ৰেণী, ৰোল নং আদি লিখি লৈছিলোঁ। 
মেট্ৰিক পৰীক্ষা দিওঁতে আঁকিব লাগিছিল ভাৰতৰ মেপখন। সেইখন মেপো মই নিৰ্দিষ্ট এটা জোখত বৰ্গ আঁকি বৰ সুন্দৰকৈ ভাৰতৰ মেপখন আঁকিছিলো। দাস চাৰে কোৱাৰ দৰে, "….পৰীক্ষাত মেপ আঁকিবলৈ আহিবই। একেডালেই পেঞ্চিল- এফালে ৰঙা, এফালে নীলা। দেশৰ সীমা ৰঙা পেঞ্চিলেৰে; নদী আৰু সাগৰবোৰ নীলা ফালটোৰে। তাৰ মাজতে একেবাৰে তলৰ ফালে একা-বেঁকাকৈ  এক ভুমিখণ্ড-সিংহল। এয়াই মোৰ দেশ। মোৰ দেশ এয়াই……" মেপখনত বহুৱাবলৈ অহা প্ৰধান ঠাই, সদৰ ঠাই আদিবোৰ ঘূৰণীয়া ৰঙা চিহ্নৰে আৰু নদী-সাগৰ-মহাসাগৰ আদিবোৰ নীলা ৰঙেৰে সুন্দৰকৈ বোলাই দিছিলোঁ। মেপখনৰ চাৰিসীমাবোৰ ৰং পেঞ্চিলেৰ ৰঙা ৰঙেৰে আঁকিছিলোঁ। মেপখন আঁকি সাংকেতিক চিহ্ন বুলি প্ৰধান ঠাই, নদী, পৰ্বত, সাগৰ আদি চিনবোৰ সৰুকৈ এটা চুকত আঁকি দেখুৱাবলগীয়া হৈছিল। আন এটা চুকত মেপখনৰ দিশকেইটা দেখুৱাবলৈ তৰা চিহ্ন দি উত্তৰ-দক্ষিণ-পূৱ-পশ্চিম লিখিছিলোঁ। আচৰিত যেন লাগিলেও সঁচা কথা- মেট্ৰিক পৰীক্ষাত মোৰখনৰ বাদেও মোৰ ওচৰত বহা দুই তিনিজনীৰ ভূগোল পৰীক্ষাৰ দিনা ভাৰতৰ মেপখন আঁকি দিছিলোঁ।
মেট্ৰিক দিয়ালৈকে ভূগোলৰ প্ৰেমত পৰিছিলোঁ বুলি ক’লেও বঢ়াই কোৱা নহয়। মোৰ ওপৰজনী বাইদেৱে মহাবিদ্যালয়ত ভূগোল বিষয়টো বি এ মহলালৈকে লৈছিল। ভূগোলৰ ব্যৱহাৰিক বিষয়ত বাইদেৱে ড্ৰয়িং কাগজত ক’লা চিঞাহীয়ে (ভেটো) ইমান ধুনীয়াকৈ চিন কিছুমান আঁকিছিল, সেইবোৰ দেখি দেখি মনতে ময়ো ভাবিলোঁ যে ময়ো মহাবিদ্যালয়ত পঢ়িলে আন বিষয়বোৰৰ সৈতে ভূগোল লমেই। আৰু বিএ শ্ৰেণীলৈকে ভূগোল বিষয়টো মোৰ পাঠৰ অন্তৰ্ভুক্ত কৰিলোঁ। দুবছৰীয়া প্ৰাক বিশ্ববিদ্যালয় শ্ৰেণীৰ প্ৰথম বৰ্ষত ভূগোলৰ ব্যৱহাৰিক পৰীক্ষা লোৱা নাছিল। ২য় বছৰত এই ব্যৱহাৰিক শ্ৰেণীসমুহ আৰম্ভ হ’ল। ভেটো চিঞাহীৰে বিভিন্ন নক্সা আঁকি প্ৰাক বিশ্ববিদ্যালয়ৰ ফাইনেল পৰীক্ষা দিলোঁ। ত থাপিতো বাইদেউহঁতে অঁকা চিত্ৰবিলাক কেতিয়া আঁকিবলৈ পাম-উৎকণ্ঠাত দিন কটাইছিলোঁ। পৰীক্ষাত ফলাফল ঘোষণা কৰিলে আৰু বি এ মহলাত অসমীয়া বিষয়টো মূল বিষয় হিচাপে লৈ লগত ভূগোল বিষয়টো সহায়কাৰী বিষয় হিচাপে বাচনি কৰিলোঁ আৰু তেতিয়াহে ভূগোলৰ ন ন কথা আৰু ন  ন চিত্ৰ আঁকিবলৈ পালোঁ। কোনো এখন ঠাইৰ বতৰৰ বতৰা “টপ’শ্বিট” চাই লিখিব আৰু আঁকিব লাগিছিল। ডাৱৰীয়া বতৰ, ফৰকাল বতৰ, বৰষুণৰ বতৰ আদি চিহ্নসমুহ মূল মেপত চাই আমি ড্ৰয়িং কাগজত সেইদৰে আঁকিব লাগিছিল আৰু টোকাসমুহো প্ৰস্তুত কৰিছিলোঁ। মুঠতে ইমান হেঁপাহেৰে, মনোযোগেৰে এই বিষয়টো আয়ত্ব কৰিবলৈ চেষ্টা কৰিছিলোঁ এতিয়া ভাবি পুলক অনুভৱ কৰিছোঁ। ব্যৱহাৰিক ভূগোলৰ বহী দুখন বিয়াৰ পাছতো মই মোৰ লগত ৰাখিছিলোঁ। 
বৰ্তমান ভূগোল বিষয়টো পাঠ্যপুথিৰ পৰা নিলগাই ৰখাৰ কাৰণে আজিৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে নিজ ৰাজ্যখনৰ মানচিত্ৰ আঁকিবলগীয়া নহয়, ব্ৰহ্মপুত্ৰ, গোদাবৰী, কাবেৰী আদি নদী, ভাৰত মহাসাগৰ, আৰব সাগৰ, বংগোপসাগৰ আদি নীলা ৰং পেঞ্চিলেৰে নেআঁকে। ৰাজ্য ৰাজধানী বা উল্লেখযোগ্য ঠাইবোৰ ৰঙা বিন্দুৰে আঁকিব নালাগে, কাঠ পেঞ্চিলৰ আগটো বাওঁ হাতৰ তৰ্জনী আঙুলিৰে হেঁচি ধৰি সোঁহাতেৰে পেঞ্চিলডাল বগৰাই হিমালয়, বিন্ধ্য, পূৰ্বঘাট, পশ্চিমঘাট, নীলগিৰি আদি পৰ্বত আঁকিবলগা নহয়। কাঁড় চিন দি উত্তৰ পূব মৌচুমী বায়ু নাইবা দক্ষিণ পশ্চিম মৌচুমী বায়ু দেখুৱাবলগীয়া নহয়। তেল শোধনাগাৰ থকা ঠাইবিলাক ভাৰতৰ মেপখনত বিচাৰি কোনে কেইখন ঠাই বিচাৰি উলিয়াব পাৰে আমি তাৰ বাবে হেতা উপৰা লগাইছিলোঁ। 
বৰ্তমান ওলোৱা ভূচিত্ৰাৱলীখনত স্থলপথ, ৰেলপথৰ চিহ্নবোৰ উলিয়াবলৈ  কিবা আহুকলীয়া যেন লাগে। আমি পঢ়া “নতুন অসমীয়া ভূচিত্ৰাৱলী”খনত  ৰেলপথৰ চিহ্ন দেখুৱাবলৈ আঁচ এডাল টানি তাত মাজে  মাজে কাটি দিয়া দেখুৱাইছিল। আলিবাট দেখুৱাবলৈ দুডাল সৰলৰেখা দিয়া আছিল আৰু ৰাজ্যবোৰৰ ৰাজধানী বা প্ৰধান ঠাইৰ মাজেৰে গ’লে আঁচ দুডালৰ মাজত শূন্য এটা দি পুনৰ আগবাঢ়ে।



এতিয়াৰ ভূচিত্ৰাৱলীখনত ভূগোলৰ সম্যক জ্ঞান পাবলৈ উজু হোৱা যেন বোধ হয়। (নাম “অৰুণোদই ভূচিত্ৰাৱলী”, পৰিকল্পনা, সম্পাদনা আৰু প্ৰদত্ত পাঠ- লেখক ৰণেন গুপ্ত, অসমৰ মানচিত্ৰ অংকণত সহায়তা ড০ কমলেশ কলিতা, পাঠৰ অসমীয়া ভাষান্তৰ শান্তনু কৌশিক বৰুৱা, অৰুণোদয় প্ৰকাশন, মতিলাল নেহৰু পথ, পানবজাৰ গুৱাহাটী) তেতিয়াৰ ভূচিত্ৰাৱলীখন আছিল “অসমীয়া ভূচিত্ৰাৱলী”। মোক আকৌ আনি দিছিল “নতুন অসমীয়া ভূচিত্ৰাৱলী”। এই অৰুণোদই ভূচিত্ৰাৱলীখনত ভূগোল কিতাপখন নপঢ়াকৈও বহুত কথা জানিব বা শিকিব পাৰি। মেপ অংকণ পদ্ধতি, পৃথিৱী সূৰ্য, চন্দ্ৰ, গ্ৰহ, নক্ষত্ৰ, বায়ুমণ্ডলৰ বিভিন্ন স্তৰ, অসম, ভাৰতৰ ৰাজ্য, ৰাজধানী, পৃথিৱীৰ ছখন মহাদেশকে ধৰি সকলোবোৰ তথ্য বিস্তৃত ভাৱে দিয়া আছে। আমি আগতে সাতভনীৰে পূৰ্ণ অসমখনহে আঁকিছিলোঁ। এতিয়া অৰুণাচল, মেঘালয়, নাগালেণ্ড, ত্ৰিপুৰা, মিজোৰাম, মণিপুৰ আদি ৰাজ্যকেইখনক বাদ দি বাকী ২৬ খন জিলাৰে পূৰ্ণাংগ অসমৰ মেপ অংকণ কৰিব লাগে। এই ভূচিত্ৰাৱলীখনত প্ৰত্যেকখন জিলাৰ ভূ-প্ৰকৃতি, জলবায়ু, প্ৰধান চহৰ, নদী, কৃষিজ-খনিজ-বনজ সম্পদ, উদ্যোগ আদিৰ ঠাইৰ সৈতে সকলোবোৰ সামৰি আটকধুনীয়াকৈ সজাইপৰাই তুলিছে। ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ বোধগম্য হোৱাকৈ নিজে নিজে বিচাৰি উলিয়াবলৈও প্ৰত্যেকখন মেপত ঠাইৰ অৱস্থিতিসমুহ ধুনীয়াকৈ দেখুওৱা হৈছে। শিক্ষকৰ সহায় নোলোৱাকৈ অলপ মনোযোগ দি পঢ়িলেই সকলো বুজি পোৱাৰ সমল ইয়াত দিয়া দেখা গৈছে। ইয়াৰ উপৰিও বৃহত্তৰ গুৱাহাটী মহানগৰৰ পূৰ্ণ পৃষ্ঠাৰ মানচিত্ৰ আৰু বিস্তাৰিত তথ্যৰ সৈতে কৰা উপস্থাপন সকলোৰে বাবে গ্ৰহণযোগ্য। 
পৃথিৱীখনক জানিবলৈ হ’লে ভূগোল, বুৰঞ্জী অধ্যয়ন অপৰিহাৰ্য। সেয়েহে প্ৰত্যেকৰ ঘৰতে এখনকৈ ভূচিত্ৰাৱলী থকাতো অতি আৱশ্যক বুলি ভাবোঁ। 

Photo source: here & here

(নিয়মীয়া বাৰ্তাত প্ৰকাশিত)

Comments

Popular posts from this blog

মাতৃভাষা আৰু আমাৰ দায়িত্ব

Photo Source:  www.bragitoff.com অসমীয়া ভাষাৰ ব্যৱহাৰ আৰু বিদ্যালয়ত অসমীয়া ভাষা শিক্ষণ মাধ্যম হোৱাৰ ক্ষেত্ৰত ইতিমধ্যে যথেষ্ট বাদানুবাদ আৰম্ভ হৈছে আৰু এই সন্দৰ্ভত সকলোৱে একমত হ ' ব পৰাকৈ যিকোনো এটা সিদ্ধান্ত এতিয়ালৈকে আৱিষ্কাৰ হোৱা নাই(হয়তু নহব) । অসমীয়া ভাষাৰ প্ৰচাৰ , ব্যৱহাৰ , অসমৰ শিক্ষাৰ মাধ্যম হিচাপে কেৱল অসমীয়া ভাষাৰ ব্যৱহাৰ কৰা আদিবোৰ সততে সংবাদ মাধ্যমৰ শীৰ্ষস্থান অধিকাৰ কৰা দেখিবলৈ পোৱা গৈছে।   প্ৰত্যেক বছৰে মেট্ৰিকৰ ফলাফল ঘোষণা কৰাৰ পাছত বাতৰিকাগজৰ শিৰোনামবোৰেও (উদাহৰণস্বৰূপে ব্যক্তিগত খণ্ডৰ ইংৰাজী মাধ্যমৰ জয়যাত্ৰা) এইক্ষেত্ৰত এক ভূমিকা বহন কৰা দেখা যায়। পোনপ্ৰথমে আমি ইংৰাজী ভাষাৰ আগ্ৰাসনৰ কথাকে যদি চাবলৈ যাওঁ , ইয়াৰ মূলতে হ ' ল ইংৰাজসকলৰ সমগ্ৰ বিশ্বত উপনিৱেশ স্থাপনৰ যি প্ৰক্ৰিয়া , তাৰ ফলত প্ৰায় সৰু বৰ সকলো দেশতে এই ভাষাৰ প্ৰচলন আৰু ফলাফলস্বৰূপে বিশ্বৰ প্ৰধান ভাষা হিচাপে এতিয়া ইংৰাজী ভাষাৰ সিংহাসন লাভ। প্ৰায়সংখ্যক দেশৰে প্ৰধান ভাষা( official language) হিচাপে ইংৰাজী ভাষা ব্যৱহাৰ হৈ আহিছে আৰু শেহতীয়া তথ্যমতে সমগ্ৰ বিশ্বৰ দুই মিলিয়ন লোকে তথ্যৰ আদান প্ৰদা

প্ৰিয়বন্ধু

Photo source: http://srzimmartist.blogspot.com (ৰচনাকালঃ ২০০৯) ঘণ্টাটো পৰাৰ লগে লগে গোটেই শ্ৰেণীটোৱেই প্ৰাণ পাই উঠিল। সকলোৱে চিঞৰ বাখৰ কৰি বাহিৰলৈ ওলাই গ'ল যদিও এজন তাৰ ব্যতিক্ৰম। ভালকৈ লক্ষ্য কৰিলে দেখা যায় যে দুচকুত অশ্ৰুৰ জিলিকণি, উদাস মুখৰ ভাও দি থকা এজন ল'ৰা। কিছুসময় পাছতঐ তালৈ এজাক ছোৱালীৰ আগমণ ঘটিল। সিহঁতৰ উশৃংখল হাঁহি, মন্তব্যবোৰে ল'ৰাটোৰ চকুপানীৰ নৈখন খৰস্ৰোতা হোৱাতহে সহায় কৰিলে। নাম তাৰ বৰুণ। শ্ৰেণীৰ আটাইতকৈ শান্ত ল'ৰা। শান্ত মানে একেবাৰে মুখৰ পৰা মাত নোলায়েই। কিন্তু তাৰ মনটো বৰ বহল। শ্ৰেণীৰ সকলো শিক্ষকৰে প্ৰিয়পাত্ৰ সি। তাৰ নম্ৰ, ভদ্ৰ আচৰণে তাক বিপদত নেপেলোৱাও নহয়। বিশেষকৈ, শ্ৰেণীৰ উৎপতীয়া কেইবাটাও ল'ৰাই তাৰ চৰিত্ৰ নষ্ট কৰাৰ চেষ্টা চলায়েই থাকে। কিন্তু তৰোৱালতকৈ কলম সদায় শক্তিশালী। তাৰ চৰিত্ৰ নামে বগা কাজগখিলাত সি ধূলিকণা এটাও পৰিবলৈ নিদিয়ে। শ্ৰেণীত তাৰ স্থান চতুৰ্থ। স্থানক লৈ সি কোনোদিনে গৰ্ব কৰা নাই আৰু তাক দেখিলে এনে লাগে যেন সি সেয়া কৰাৰ প্ৰয়োজনবোধো কৰা নাই। সময়মতে স্কুললৈ আহি শিক্ষকৰ নিৰ্দেশানুসৰি নিয়মমাফিক কৰ্ত্তব্যসমাপন কৰি সি

মোৰ নৱছাত্ৰাবাস

“ মই অহাৰ লগে লগে সাউতকৈ উঠি গৈ ফুল ছাৰ্টটো পিন্ধিলি যে ? হা ? গৰম উঠা নাই নেকি ?” “ ছাৰ হ ’ ব , একো নহয় । ইমান গৰমো   উঠা নাই ” “ অ , হ ’ ব বাৰু । ইয়াত থাকি পঢ়া শুনা কৰিবলে খালি নেপাহৰিবি । ঢকুৱাখনাৰ পৰা পঢ়িবলে আহিছ , পঢ়িবি , কিবা অসুবিধা পালে মোক কবি , ৰাকেশ পৰাণক কবি ” । ৰাকেশ পৰাণ মানে হোষ্টেলৰ সেইসময়ৰ মণিটৰ ৰাকেশদা আৰু পৰাণদা । ৰাকেশদা মোৰ ৰুমমেটো আছিল । নিজৰ কোঠাৰ পৰা বাহিৰলে ওলালেই তথা ৰূমলে কোনোবা ছিনিয়ৰ আহিলে যাতে আমাক ফুলছাৰ্ট আৰু লংপেণ্ট পিন্ধা দেখা পায় , তেনেকুৱা এটা কটকটীয়া নিয়মে আমাক সকলোক বান্ধি থৈছিল । জুন মাহৰ শেষ দিন । ইমান সময়ে যেনতেন সহ্য কৰি অধীক্ষক ড০ বিমান চেতিয়া ছাৰে কথাখিনি কৈ মোৰ ৰুমৰ দুৱাৰখন পাৰ হোৱাৰ লগে লগেই ছাৰ্টটো খুলি পেলাই ফেনৰ তলত বহি পৰিলোঁ ।

আকাশবাণী

     সৰুতে ৰাতিপুৱা শুই উঠাৰ পৰা ৰাতি ভাত খোৱাৰ পৰলৈকে যদি কিবা এটা বস্তু একেৰাহে আমাৰ লগত লাগিয়ে থাকে বুলি কবলৈ যাওঁ , নিশ্চয়কৈ তাৰ ভিতৰত ৰেডিঅ ' ৰ নামটোও সংলগ্ন কৰিব লাগিব। আজিকালিৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলৰ কথা নাজানো , কিন্তু মই হোষ্টেল অহাৰ আগলৈকে নিয়মীয়াকৈ ৰেডিঅ ' ৰ অনুষ্ঠান উপভোগ কৰিছিলোঁ। প্ৰকৃততে ৰেডিঅ ' শুনাটো একপ্ৰকাৰৰ বাকীবোৰ দৈনন্দিন কামৰ দৰেই আছিল। আমাৰ অঞ্চলত গুৱাহাটী আকাশবাণী কেন্দ্ৰৰ অনুষ্ঠানসমূহ সম্প্ৰচাৰিত হোৱাত অসুবিধা হৈছিল(দূৰত্বৰ বাবে) আৰু আমাৰ ৰাতিপুৱাবোৰ আৰম্ভ হৈছিল ডিব্ৰুগড় আকাশবাণী কেন্দ্ৰৰ পৰা সম্প্ৰচাৰিত ৰাতিপুৱাৰ অনুষ্ঠানসমূহৰ জৰিয়তে। এক বিশেষ সুৰ ধ্বনিৰ জৰিয়তে কেন্দ্ৰৰ প্ৰত্যেকখন অধিৱেশন আৰম্ভ হৈছিল।

প্ৰতিধ্বনি

পল্লৱীয়ে যদি আগতে স্কুললৈ যোৱাৰ আগতে মাকক কয় , মই বইল কৰা কণী খাবলৈ বেয়া পাওঁ , মোক ভাজি দে , মাকে ক ’ ব বায়েৰে দেখোন একোতে অজুহাত দেখুৱাই নেপায় , তইনো কেনেকৈ ইমান আলসুৱা স্বভাৱৰ হলি । আৰু তাৰ পাছত তাই বইল কৰা কণীটো খঙতে নি পকা মজিয়াত পেলাই দিলে কণীটো খাব পৰাও হৈ থাকে , মজিয়াখনো নাভাঙে আৰু অৱশেষত গৈ তাই ভাজি কৰা কণীও খাবলৈ নাপায় । পাছত বায়েক বসুন্ধৰাই নিজৰ ভাগৰটো তাইক দি দিয়ে আৰু তাই মজিয়াত পৰাটো খায় । কলেজ পোৱাৰ পাছত বজাৰলৈ অথবা ক ’ ৰবালৈ ওলাই যাবলৈ হ ’ লে মাকক নিবলৈ দেউতাকৰ স্কুটিখন কোনে চলাব ? পল্লৱীয়ে কেইবাদিনো মুখ ওন্দোলাই , পিন্ধিবলৈ বুলি আনি লোৱা চেণ্ডেল দলিয়াই মেলি চালে , কিন্তু মাক সদায় ডাঙৰ জীয়েক বসুন্ধৰাৰ লগতহে যাব । স্কুটি চলাব পাৰিলে বুলিয়ে কি হ ’ ল ? পল্লৱী সৰু ছোৱালী । বইল কৰা কণী খালে যে তেলত ভজাতকৈ বেছি শক্তি পোৱা যায় , সেয়া বুজি নোপোৱা সৰু ছোৱালী । বসুন্ধৰাই সেইবোৰ বুজি নাপায় । তাইৰ দীঘল চুলিকোছা দুডাল বেণী কৰি মাকে আঁচুৰি দিয়ে , তাই মাকৰ চৰণ চুই স্কুললৈ যায় । কলেজত নামভৰ্ত্তি কৰাৰ পিছত তাই বেণী গুঠিবলৈ এৰিলে , চুলিকোছা আৰু অলপ দীঘল হ ’ ল । তাইৰ

দ্য নিউ গাৰ্ল ইন দ্য চিটী

---প্ৰিয়ম দি জ্যোৎস্না---  (১)  "হাজাৰজনৰ দৰে ময়ো যেতিয়া মুম্বাইলৈ আহিছিলোঁ, তেতিয়া নিজৰ বয়-বস্তুবোৰৰ সৈতে কিছুমান সপোনো বান্ধি আনিছিলো। তাৰ ভিতৰত আটাইতকৈ ডাঙৰ সপোনটো আছিল--এগৰাকী লেখক হোৱাৰ সপোন। যেতিয়া মোক এই প্ৰৱন্ধটো লিখিবলৈ কোৱা হৈছিল, তেতিয়াই হয়তো মোৰ সপোনটো বাস্তৱলৈ ৰূপান্তৰিত হ'ল। কিন্তু অশেষ চেষ্টাৰ পিছতো মই এই প্ৰৱন্ধটো লিখিবলৈ পৰা নাছিলোঁ। প্ৰতিবাৰেই লিখিবলৈ লওঁতে এনেকুৱা লাগিছিল যেন বহু কথা থাকি গৈছে। এই চহৰখনৰ বিষয়ে এনেকুৱা কি ক'ম যি আজিলৈকে কোনেও কোৱা নাই! সেইকাৰণে জমা দিয়াৰ এৰাতিৰ আগত প্ৰৱন্ধটো মই ফালি পেলালো আৰু পুনৰ লিখিবলৈ আৰম্ভ কৰিলো।       কেৱল দুমাহতে এক অদ্ভুতধৰণৰ প্ৰেম হৈ গ'ল এই চহৰখনৰ সৈতে। চহৰখন মোৰ আপোন যেন লগা হ'ল। ইয়াৰ কাৰণ কি হ'ব পাৰে? মোৰ নতুন উৎসাহমূলক চাকৰিটো ,মোৰ সৰু ফ্লেটটো নে মোৰ স্বাধীনতা? এই চহৰখনে এনেকুৱা কি দিছে মোক , যি মোৰ আপোন হৈ পৰিছে? প্ৰকৃততে উত্তৰটো বহুদিন ধৰি মোৰ চকুৰ সন্মুখতে আছিল, কিন্তু মইহে ধৰিব পৰা নাছিলোঁ। মুম্বাইলৈ আহিয়েই প্ৰথম ৰাতি মই কাৰোবাক লগ পালো। এজন ল'ৰাক। বন্ধু, ৰূ

হৰ্ষাভোগলে অথবা ছেহৱাগহঁতৰ কথাৰে….

--- সুমন্ত সৌৰভ কাকতি --- অন্য জনপ্ৰিয় খেলতকৈ ক্ৰিকেট সময়ৰ দিশৰ পৰা কিছু দীঘলীয়া খেল , ছয়-চাৰি বা উইকেইৰ সঘন পতন নঘটিলে ক্ৰিকেট সাধাৰণতে বিৰক্তিকৰ আৰু আমনিদায়ক হৈ উঠে , কিন্ত সেইসময়তে পোনপটীয়া সম্প্ৰচাৰৰ হিন্দী ভাষাৰ কমেণ্ট্ৰি বস্কৰ মাইক্ৰফোণত বাজি উঠা ” চিপছ কা পেকেট অঔৰ ৰবীন্দ্ৰ জাডেজা কা অভাৰ কব খতম হো জ্যায়ে পতা নহী চলতা” “প্যায়াৰ মে ডুবা হুৱা লড়কা , চায় মে ডুবা হুৱা বিস্কুট অঔৰ বিনা ৰাণ কে বেটছমেন কিছি কাম কা নহী ” বা “ইয়ে ইতনা আছান কেটচ থা কি শ্বোলে কা ঠাকুৰ ভি ইছে পকড় চকতা থা ” ( শ্বোলে চিনেমাৰ ঠাকুৰৰ দুয়োখন হাতেই নাছিল ) ,”পাকিস্থান কো গোলী চে নহী কোহলী চে ডৰ লগতা হ্যায় ” খঙাল বিৰাট কোহলিৰ চমৎকাৰ প্ৰদৰ্শনত সন্মোহিত হৈ কোৱা ” বিৰাট কা তেৱৰ মানো সোণে কা জেবৰ ( অলংকাৰ) “ফটে কলাৰ অঔৰ পিতে হুৱে বলাৰ কো ক্যোয়ী ইজ্জত নহী দেতা ” বা চেতেশ্বৰ পূজাৰাক দীৰ্ঘসময় ক্ৰীজত অতিবাহিত কৰাৰ বাবে উদ্দেশ্যি কোৱা” ইয়ে জীয়েন্দী না মিলেগী পূজাৰা ” ইত্যাদি অনেক ধৰণৰ খুহুতীয়া আমোদজনক ওৱান লাইনাৰ বোৰে বিৰক্তিকৰ খেল এখনতো দৰ্শকক আনন্দ দিয়াৰ লগতে মনোযোগ পুনৰবাৰ আকৰ্ষণ কৰিবলৈ সক্ষম হয় । আৰম্ভণিৰ অভাৰট

মাজ ৰাতি কেতেকী (Not a film review)

মাজ ৰাতি কেতেকী বোলছবিখন চালোঁ। প্ৰথমবাৰ, যেতিয়া তেজপুৰৰ পৰা ঘৰলৈ বুলি বাছত আহি আছিলোঁ, তেতিয়া। ঘৰৰ পৰা গুৱাহাটীলৈ যাবলৈ ভাল, এটা নিশাৰ বাট। লখিমপুৰ যাবলৈও ভাল, ডেৰঘণ্টা সময়ৰ প্ৰয়োজন। কিন্তু তেজপুৰলৈ যাবলৈ আমুৱাই যায়। দিনৰ ভাগত যাবলৈ হ’লে ৰাতিপুৱাই ওলাব লাগে, তেজপুৰ পায়গৈ প্ৰায় আঢ়ৈৰ পৰা তিনি বজাৰ ভিতৰত। গৰম দিন হ’লে সহ্যৰ সীমা কেতিয়াবাই পাৰ হৈ যায়। তাতে যদি বাছত মানুহ উঠাবলৈ পদূলিয়ে পদূলিয়ে ৰখায়, তেতিয়া কি কৰোঁ কি নকৰোঁ যেন হয়। এয়া কেৱল মোৰ অভিজ্ঞতাই নহয়, ভূক্তভোগী বহুত। অৱশ্যে ৰেলগাড়ীত যাব পাৰি, বাছযাত্ৰাতকৈ আৰামী হোৱাৰ লগতে ইমান আমনি নালাগে। কিন্তু তাতো মানুহৰ যি ভীৰ, যি হেঁচা ঠেলা, তাৰ ওপৰত আকৌ অপৰিষ্কাৰ পৰিৱেশ আৰু বেগৰ বস্তু চুৰি হোৱাৰ ভয়। গতিকে একেলগে কেইবাটাও গ’লে ৰে’লত যোৱাই ঠিক। সেইদিনা অকলেই তেজপুৰৰ পৰা বাছত আহিবলগীয়া হ’ল, গতিকে চিনেমাখন ওলিয়াই ল’লোঁ।

ইত্যাদি

(ৰচনাকালঃ ২০ ১১ ) বহুদিনৰ মূৰত মোৰ বাবে এটা আবেলি সম্পূৰ্ণ একান্ত ব্যক্তিগতভাৱে ওলাই পৰিল। স্কুলীয়া জীৱনৰ শেষ পৰীক্ষাটো দি উঠাৰ পাছত প্ৰকৃততে সকলোৰে ক’ত যাম, ক’ত নাযাম লাগে নেকি! মোৰো কাৰ্যতঃ একেই হৈছে। কি কৰোঁ কি নকৰোৰ উত্তেজনাত আৰু ঘৰৰ প্ৰৰোচনাত কেইদিনমানৰ বাবে খুড়াহঁতৰ ঘৰতে থাকি আহিলোগৈ। এতিয়া সেয়েহে বহুদিনৰ পিছত, বিহুৰ সময়তহে আজৰি হৈছোঁ আৰু সেই বাবে লগে লগেই মনজিতহঁতৰ ওচৰলৈ ঢাপলি মেলি আহিছোঁ। বিহুৰ সময়। এইকেইদিন গাঁৱত নাথাকিলো বুলিয়েই ইমান পৰিৱৰ্তননো হ’ব পাৰেনে? মহেন্দ্ৰ খুড়াৰ ঘৰৰ আগৰ গছ দুজোপাৰ ওপৰৰ ডাল-পাত কাটি দি গোটেইখন মুকলি কৰি ল’লে, ডিম্পলহঁতৰ আধৰুৱা পকাঘৰটো এতিয়া ৰং দিছে, কণহঁতৰ ঘৰৰ ওচৰতে এটা ডাঙৰ মাছ পুহিবৰ বাবে পুখুৰী খান্দিছে আৰু গাঁৱৰ ৰাস্তাটোতে এটা কালভাৰ্ট নিৰ্মাণ হৈ আছিল, সেইটো সম্পূৰ্ণ হৈ উঠিছে। মুঠতে এক বিৰাট পৰিৱৰ্তন। লাহে লাহে মই ৰাণাহঁতৰ ঘৰ পালোগৈ। আগফালে তাৰ ভনীয়েকে খেলি থকাৰ পৰাই মাত লগালে যে সি ইতিমধ্যেই ঘৰৰ পৰা অন্তৰ্ধান হৈছে। এইবাৰ আৰু মই পোনে পোনে পথাৰ পালোগৈ। কিন্তু মোৰ দুৰ্ভাগ্য যে খেল ইতিমধ্যেই আৰম্ভ হৈ গ’ল আৰু খেলৰ মাজত নতুনকৈ সোমাই খেলি